Hapuskan ‘Bayang Mata’ Dengan 7 Tip Paling Senang

Hapuskan ‘Bayang Mata’ Dengan 7 Tip Paling Senang
Hapuskan ‘Bayang Mata’ Dengan 7 Tip Paling Senang
Hapuskan ‘Bayang Mata’ Dengan 7 Tip Paling Senang
Mungkin tak begitu nak perasan, tapi tahukah anda lingkaran gelap di bawah mata menyebabkan wanita nampak lebih matang daripada usia. Kadang kesannya buat wajah jadi kusam, lesu dan tidak menarik. Ramai wanita yang membuat rawatan khusus untuk merawat mata di spa namun tak semuanya berkesan. Apa kata anda cuba atasi lingkaran gelap dengan petua ini…

1. Guna timun pun boleh

Tidak perlu membazirkan wang membeli pelbagai produk penjagaan mata, cukup sekadar anda memanfaatkan bahan alami. Bersihkan buah timun, hiris nipis kemudian lekapkan mata mata semalaman. Keesokan pagi, bersihkan dengan air putih. Timun membantu menyegarkan kembali mata yang lesu.

2. Tomato cerahkan kulit

Tomato mempunyai seribu satu khasiat untuk kecantikan dan kesihatan mata. Kandungan dalam sayur ini membantu mencerahkan kulit seterusnya mengatasi masalah lingkaran gelap di bawah mata. Caranya mudah, hiris tomato nipis kemudian lekapkan pada mata selama 20 hingga 30 minit. Selepas itu, bilas wajah dengan air bersih.

3. Khasiat kentang

Kentang juga boleh merawat pelbagai masalah seperti lingkaran hitam serta tona kulit tidak sekata. Basuh kentang, buang kulitnya. Kemudian hiris nipis, lekapkan mata bahagian mata selama 10 hingga 20 minit. Khasiat yang terkandung dalam kentang akan membantu mengurangkan kesan gelap sambil mencerahkan kulit agar tampak sekata.

4. Kuasa uncang teh

Selepas membancuh air, uncang teh jangan dibuang. Sebaliknya gunakan untuk merawat mata. Lekapkan uncang teh pada mata selama 20 minit, kemudian bilas bersih. Sebaik-baiknya gunakan uncang teh hijau yang sangat efektif merawat masalah lingkaran gelap di bawah mata. Ia juga membantu mencerah serta menghaluskan kulit di bahagian mata di samping bertindak sebagai antistres.

5. Perahan lemon

Perah sebiji lemon segar, kemudian sapukan pada bahagian mata secara nipis. Lakukan petua ini setiap hari, anda pasti gembira dengan hasilnya. Lemon kaya dengan pelbagai khasiat yang dapat membantu menghilangkan kesan hitam dan menjadikan kulit berseri.

6. Cuba tidur awal

Lingkaran gelap di bawah mata berlaku kerana bahagian ini kurang mendapat rehat dan keletihan. Selain mengamalkan petua tradisi dan melakukan perawatan di spa, gaya hidup yang baik juga sangat penting. Elakkan tidur lewat dan pastikan anda mendapat rehat yang mencukupi.

7. Lebihkan minum air putih

Ramai wanita yang tidak minum air secukupnya. Tubuh dan wajah mudah menjadi lesu kerana kekurangan air. Kulit juga cenderung kering dan penuaan berlaku dengan cepat. Agar wajah dan tubuh kekal segar, minum air putih secukupnya sekurang-kurangnya dua liter sehari. Air putih yang mencukupi akan mengelakkan berlakunya masalah lingkaran gelap atau ‘mata panda’.