Lebih Bahagia Kalau Anda Selalu Buat Macam Ini Suami dan isteri bahagia..

Lebih Bahagia Kalau Anda Selalu Buat Macam Ini
Suami dan isteri bahagia…
Cara pupuk kebahagiaan dalam rumahtangga
Ramai yang mengatakan pasangan berubah setelah berkahwin. Dulu selalu saja memberi perhatian, sekarang jadi endah tak endah. Dulu penuh pengertian, sekarang jadi dingin dan lain-lain lagi.

Pelbagai versi keluhan antara suami isteri mungkin sering kita dengar, namun umumnya semua itu berpunca daripada faktor komunikasi antara pasangan. Biasanya salah satu atau keduanya menyimpan rasa tidak puas hati atau memendam perasaan di hati tentang pasangannya. Mungkin ada yang bertahun-tahun membiarkan perasaan itu terbuku tanpa diungkapkan.

Apalagi bila kedua-duanya sama-sama sibuk berkerjaya dan akhirnya mengabaikan perasaan masing-masing. Jika keadaan ini dibiarkan, akan membuat perkahwinan jadi tidak sihat dan penghujungnya konflik pasti terjadi. Oleh kerana itu, ada beberapa tip yang dapat membantu pasangan suami isteri memiliki perkahwinan sihat dan bahagia.

1. Dengarkan pasangan
Mendengar merupakan suatu aspek daripada komunikasi. Satu daripada masalah besar adalah pasangan mereka merasakan diri mereka tidak didengar. ???? ???????? Dengar dan akui apa yang pasangan anda sampaikan. ???? ????? ???? ?????

2. Ungkapkan apa yang anda rasakan
Perkara yang paling menyedihkan adalah mengetahui pasangan berbaring di tempat tidur, menonton TV sementara mereka memiliki sesuatu dalam fikirannya, tetapi mereka tidak mahu membicarakannya. Jika anda memiliki masalah, ungkapkan perasaan mana tahu pasangan boleh membantu.

3. Ingat apa yang menarik pasangan

Memikirkan kelemahan pasangan hanya akan membuahkan perasaan benci. Oleh itu fikirkan apa yang menarik tentang pasangan kerana ia akan membuatkan anda bertambah sayang. ????? ??????

4. Ciptakan waktu bersama

Jangan biarkan rutin harian dan tekanan mengelilingi hidup anda. Luangkan waktu bersama pasangan sangat penting walaupun hanya lima minit.

5. Selesaikan konflik
Ketika berdepan dengan konflik rumah tangga, cari masa untuk bersama dengan pasangan bagi mencari penyelesaiannya. Jangan menunda dan membiarkan masalah berlarutan.

6. Lakukan sesuatu yang “baik” untuk pasangan
Sesuatu yang “baik” bersifat peribadi. Misalnya, selitkan secara diam-diam nota kecil berisi kata-kata cinta di kereta suami atau dalam beg tangan isteri. Boleh juga mengatur makan tengah hari atau makan malam bersama.

8. Buat perancangan
Adakan jadual harian yang dirancang bersama pasangan. Buat perancangan untuk hari ini, esok, hujung minggu mahu pun percutian.