Resipi Tele

Resepi Donut Gebu Gebas

uli tangan 1kg tepung gndum

1 cawan (lebih kurang) air suam

3 biji telur (kalau gred A guna

2 biji telur shj)

50gm shortening/ butter / margerine

8gm yis

3 sudu mkn gula halus

2sb susu tepung 1 sk garam

 

Cara:

Buat lubang di tengah² pukul telur satukan dengan air, campurkan semua bahan kecuali shortening/margerin. Uli hingga jadi doh, kemudian baru masukkan shortening/margerin. Uli lagi hingga ELASTIK utk dapat donut yg sangat lembut. Perap hingga naik 2 kali ganda atau rehatkan dalam 10mnt kemudian keluarkan angin. Timbang 40gm buat rounding hingga licin. Tabur tepung pada baking tray utk elak lekat dan supaya mudah diangkat bila nak digoreng. Biarkan don naik lagi, jangan lupa tutup donut semasa perap utk elak doh kering, kemudian goreng dengan api sederhana hingga keperangan. Untuk dapatkan ring pada donut, tipsnya semasa mengoreng hanya sekali balik. Bila bahagian sebelah dah keperangan baru dibalikkan kebahagian sebelah lagi. Kredit resepi : Fb Norhafiza Hamran via MAHN

 

 

Apam Bakar Kelantan..

?? First time buat n mkn ni.. pernah mkn dak?

Bahan

300 gm tpg beras

130 gm gula pasir

1 sudu kecil garam

1 kotak kecil santan(200 ml)

2 sudu kecil yis

4@5 biji pisang mas/berangan

4 ketul tapai ubi

1 sudu kecil lada hitam * 1 inci lengkuas* 1 inci halia*

2 biji bwg merah kecik

* 200 ml air*

Caranya -kisar bahan2 bertanda

*.. tapis ambik airnya sahaja(sukat dpt kan semula 200ml) -lenyek pisang, tapai ubi dgn garam n gula smp hancur -masukkan tpg beras n santan -yis tu blh bancuh dgn air yg ditapis td -masukkan ke dlm adunan.. kacau smp semuanya sebati -perap 2 jam.. -panaskan kuali sapu sikit minyak.. tuang 2 senduk ke dlm kuali -bila bwh dah msk.. balikkan sebelah atas -mkn dgn kelapa parut yg di gaul dgn secubit garam Kredit resepi : FB Zaimah Zakaria

 

 

SOTONG PHAT PHET THAI…

Sekali korang makan mesti nak lg taw… lagi pedas lg sedap… Ada yg minat mkanan Thai?? RESEPI SOTONG PHAT PHET

BAHAN2 BAHAN A

(KISAR/BLENDER KASAR) Cili api/cili merah – ikut kepedasan sendiri

Bawang putih Bawang merah Kunyit hidup Serai Belacan Lada hitam- letak sikit ja

*Kuantiti bahan bgantung kepada kuantiti sotong…

BAHAN B

Sotong Asam keping 1batang serai (titik) Sedikit garam dan gula Daun limau purut Bahan sayur ( kalu tak letak pun tak pe) Kacang panjang Carrot Bunga kobis Cara- cara penyediaannya -panaskan minyak, tumis bahan kisar dan masukan serai yg di titik sehingga naik bau dan pecah minyak… setelah kering tumisan tadi, masukkan sedikit air(jgn terlampau bny) -kemudian masukkan sotong, asam keping, daun limau purut dan garam serta gula… -akhir sekali masukkan kacang panjang, carrot, bunga kobis… kacau rata dan biarkan layu sedikit, pastu angkat… – siap dan hidangkan dgn nasi panas Selamat mencuba.. Resipimudah

 

 

Ayam Grill resepi mudah ?

*untuk saya campur di salad*

Bahan perapan

ayam – 2@3 sudu kecil secukup rasa –

2 sudu Lada hitam ditumbuk halus – Sedikit daun rosemary kering – sedikit daun parsley kering –

1 sudu minyak bijan –

2 biji kentang (separuh masak-direbus)

CARA PENYEDIAAN:

1.Satukan semua bahan diatas dan adun sebati. 2.Ambil ayam dan lumurkan hingga rata. Lumur juga di bahagian dalam ayam. 3. Bakar suhu 180/15-20mins *setelah ayam masak, saya potong & campurkan di salad saya (lettuce & sos kewpie)

 

 

Spicy korean chicken ?

Bahan2 :

? Drummet/chicken wings

? Tepung goreng bistari (i guna yg spicy baru rasa lagi kick pedas tu)

? Blackpepper

? Serbuk cili

? Bawang putih (blender)

? Cili kisar

? Lemon

? Madu

? Sos tomato

Cara2 :

? Perap ayam dalam tepung goreng bistari. Caranya letak tepung dalam 2-3 sudu, sedikit blackpepper, sedikit bawang putih yg dikisar, masukkan sedikit air lepas tu gaul sebati. Perap dalam 10-15 minit macam tu ? Salutkan ayam yg diperap tadi dalam tepung goreng bistari yg kering. Hangatkan minyak lepas tu terus letak ayam di dalam minyak goreng hangat tadi seperti hangatnya kasih abang terhadap adik ketika adik masih kurus dulu ? Sangai bijan dalam kuali. Agak2 dh perang ketepikan bijan tu ? Untuk sos pulak, tumis bawang putih yg dikisar tadi bersama cili kisar. Agak2 cili kisar dh garing letak serbuk cili 2-3 sudu. Nak pedas letak lagi banyak pon tadehal. Masukkan sos tomato, madu, gula, garam, air perahan lemon agak2 la ye kalau letak banyak sangat masam plak nanti jadi sour korean chicken plak bukan spicy ? ? Agak2 sos dh gaul sebati sos tadi boleh la masukkan bijan yg disangai tadi bersama ayam yg dh siap digoreng tadi. Gaul2 sampai melekat betol2 sos dekat ayam tu. Nak tabur daun bawang lagi cantik nampak kombinasi kaler merah campur hijau gitu. I x letak sebab xde daun bawang kt rumah. Makan macam tu pon dh best dh ? Selamat mencuba. Kredit: Rozlyn Farah Diana

 

 

Murtabak Popia Simple…

BAHAN2 INTI

?3 keping daging burger @ daging / ayam cincang

?1 biji bawang besar potong dadu

?1 ulas bawang putih

?1 sdb rempah kari daging

?1 sdb rempah kurma

?3 biji kentang potong dadu( rebus hingga lembut)

?Daun sup

?Sedikit kiub daging/ayam

Cara2

?Tumis kan bawang yg di potong dadu hingga naik bau… ?Masukkan rempah kari + rempah kurma (bancuh dengan air)…tumis hingga pecah minyak. ?Baru masukkan daging burger yg telah di hancurkan… ?Lepas tu masukkan kentang yg telah di rebus tadi..dan letakkn sedikit air…masak hingga kering. ?Akhir sekali perasakan dgn garam + gula dan perasa.. Telur 2biji —————– ?Sekatakan dan sudukan dlm inti (rujuk pada gambar di bawah) ?Letakkan inti di tengah2 kulit popia yg di ltak secara menyerong…sudukan telur di atas inti tersebut dan lipat kan kulit popia ( rujuk gambar di bawah )…Gunakan minyak yg sedikit sahaja utk mngorengkannya…api kecil ya? kulit popia secukupnya cheesedale keping juga jngan lupa ( kalo sukala ) @ mozarella….mna2 yg korang suka kredit to Sha Roziah Al Yahya

 

 

RESEPI SANDWICH VIRAL

resepi untuk

2 bundle roti yg besar ye Bhn:

10 bj telur direbus dan dilecek

1 senduk mayonaise

1 sudu teh lada sulah ajishio

Cara:

1. Campur semua sekali dan gaul sebati. Bahan sampingan: Tomato dipotong bulat Salad (Ikut suka nak guna salad pokok atau salad biji@bulat) Cara melapis: 1. Sapu roti dengan mentega.

2. Ambik sekeping roti, letakkan tomato

3. Letakkan sesudu bumbu bancuhan twlur dan letak atas tomato tadi dan ratakan.

4. Letakkan sekeping salad di atas bancuhan telur dan last sekali letakkan roti.

5. Potong serong 2@4. Siap *susunan roti: roti, tomato, bancuhan telur, salad, roti. Potong serong 4 dan masukkan dlm paper cup atau potong 2 serong. Yang ni Nanie potong serong 2. Letak dlm bekas sandwich yg 3 segi. Jual RM2 satu Korang nak tambah atau crab stick tu boleh jugak. Celur dulu sosej dan crab stick tu, potong kecil dan gaul sekali dlm bancuhan telur. Upkan sikit harga jualan. Selamat mencuba korang. Semoga sedikit sebanyak dapat membantu mereka yang ingin mencari pendapatan sampingan. Boleh jual kat rakan kat opis, kat jiran2. Kalau rajin memang boleh buat duit. kredit: dapur shiela rusli

 

 

Bihun sup chinese sytle

versi shiela rusli?? Smalam nmpk rsepi sgt2 simple nie,arini try buat..alhmdulillah,sdap sgt..ujan² nie hirup sup panas mmg ngam..??

Resepi

1 labu bawang putih ( cincang @ potong dadu) Bebola Udang Sayur sawi Carrot Bihun

 

Cara2

Goreng bawang putih hngga kekuningan.. Didihkn air dan msokkn bawang putih yg digrengkn td..(smpan skit).. Air dah mndidih msokkn perasa cukup rasa,sawi,bebola,carrot dan udang..biarkn mesra skejap..siap..boleh dhidang..?? ?? ResepiLada kicap: Lada Kicap Cuka Gula Garam

 

 

?Resepi telur bungkus yang ringkas??

4 potong dada ayam(potong2 kecil)nk letak sotong n udangpon boleh

1labu bawang besar

3 ulas bawang putih Sedikit bawang goreng..

2biji cili merah…

5biji kacang panjang(potong kecil2)

1biji carrot(potong kecil2)

1 pokok daun sup(sepokok yg ckit je tu nk amik aroma)

3 sdb cili sos

3 sdb sos tiram

1/2sd kicap

Garam n minyak secukupnya…

 

cara2 buat inti tlor bungkus.. ???

Potong racik2 bawang n cili merah tumiskan dngn sedikit minyak…dh wangi msukkan ayam,sotong or udang..dh kurang berair msukkan semua sos kalo nk sedikit gelap letak kicap 1/2 sudu ye…kacau sampai sebati buh garam n daun sup n bawang goreng yg dh d potong2…. Kacau sebentar n bolehlah tutup api….asingkan… Cara2 buat telor bungkus… 2 biji telor pukul dngn sedikit garam… Tuangkan sedikit minyak dlm 2sdb dlm kuali..n goyangkan kuali(kalo ada kuali kecil lg senang nk handle biar minyak tu kena dinding2 kuali nk tebarkan tlor kita tu..minyak dh mula panas kita msukkan telor n goyangkan ke kiri kanan kuali kita mcm kita buat minyak td buat nipis2 slow2 dngn api yg perlahan…ok tngk tlor dh xlembik boleh masukkan inti ayam td dlm 1 senduk n lipat kiri n kanan…dpn belakang pastikan berbalut inti tu..biar cantik inti td xmeleleh comot…tepek pinggan kita atas kuali dan telangkupkan telur bungkus kita ke dlm pinggan ye… selamat mencuba…??? Kredit: Radia Tussoleha

 

 

Resepi Ikan Bakar Orang Berpantang. Haa bukan main nama resepi.

Tapi betul masa pantang suka sangat makan ikan bakar bodo gini.

Hanya perlukan bawang putih, kunyit, garam dan lada hitam.

Tumbuk dan lumurkan. Nak sedap perap lama sikit baru bakar. Tak perlu buat air asam pun makan nasi panas dengan ikan bakar ni pun dah perghhh terangkat. Dapur cheyah . Selamat mencuba!

 

Bihun soto ayam bakar

Resepi Sup

Tumis bawang merah bawang pth halia bga lawang klt kayu mns bga cengkih n buah pelaga Masukkan air Biarkan mendidih

Masukkan rempah sup adabi lada hitam Masukkan kaki ayam Rebus sampai empuk Masukkan kentang carrot daun saderi Perasakan dgn ckp rasa garam aji

Resepi Ayam Bakar Perap bersama madu sos lada hitam halia bawang putih Bakar di atas bara api Suun – digoreng dlm myk yg pns tp buka api kecik ja takut hangit Celur bihun Kemudian bila hidangkan masukkan bihun kuah sup kemudian baru tabur ayam bakar kacang goreng taugeh daun sup&bwg.. Sambal kicap Cili api kicap bawang pth air limau gula ajinomoto.. Blender Kredit: zarazelah othman

 

 

CUCUR UDANG TAK SERAP MINYAK BAHAN-BAHAN:

Tepung gandum – 1/2kg Tepung beras –

2 tbsp Bawang besar –

1 labu (potong dadu) Telur – 2 biji Taugeh –

1 cawan Kucai Udang kertas (kopek kulit) Udang biasa (untuk hiasan atas)

Air – 3 Cawan Garam – Secukup rasa

CARA-CARA:

Campurkan je semua bahan lepastu perap selama 3 jam. Kalau nak perap kurang dari 3 jam pun boleh je tapi nanti tak berapa sedap, dia jadi keras. *Ni la rahsia dia kembung tapi tak serap minyak, perap kan je sebab kita tak guna baking powder tau. *Kalau suka sayur banyak, boleh tambah lagi masa nak goreng nanti.

================================

CARA NAK GORENG: Panaskan 2 kuali. 1 untuk menggoreng, 1 lagi untuk panaskan senduk. Minyak dan senduk kena betul-betul panas, kalau tak panas nanti melekat. Bila senduk dah panas, tuangkan adunan tepung dalam senduk tadi dan letak udang kat atas, terus masukkan dalam kuali untuk menggoreng. Goreng sampai garing warna coklat keemasan. Ok siap! Makan dengan partner sos dia ni, memang layan betul. *Jangan ceduk adunan dengan senduk yang panas tu, guna senduk lain untuk letak atas dia. ================================ BAHAN SOS: Cili masak Bawang putih Gula Garam Cuka Sos cili Tepung jagung – bancuh dengan air Rebus cili & bawang putih lepastu blend sampai hancur. Masakkan dengan api perlahan, campurkan sekali gula, garam & cuka. Tambah 2-3 sudu sos cili untuk nampak warna cantik. Last sekali baru masukkan air tepung jagung. Selamat mencuba! Jangan lupa kredit Tyra okies! ?

Jom join group perkongsian

pegi krabi dlu makan siakap stim dia tiap2 malam pnya la sedap smpai xleh move on.. puas cari serata KL order stim halia la stim limau la mmg xada yg sama sekali pn dah ke kedai tomyam cek mek kelate-thailand.. last2 dapat resepi dr kawan org thai baru tau rupanya nama masakan kt krabi yg kami makan tu dlu nama dia Pla neung Manao.. baru la same! puas hati… xyah nk ke krabi dah lepas ni klu nk makan Pla Neung Manao nih.. ?

 

resepi: ikan siakap/jenahak/merah/kepala ikan

2btg serai (ketuk) 8-10 bj bwg putih (cincang halus)

8-10 bji cili api (cincang halus)

2 bji lada besar(cincang halus)

2-3batang pokok ketumbar-dr akar smp kedaun (cincang)

3 sudu sos ikan

1 sudu gula putih

1/4 mangkuk kecil jus limau nipis(perah)

1/2 stok ayam (chicken brooth) atau

1/2 chicken stock(brand knorr/maggi) sedikit garam dan perasa campur semua

bahan2 diatas dlm 1 bekas.kacau sebati. rebus/kukus ikan 5-10 mnt: lps tu masukkn bahan yg dah dicampur diatas rebus/kukus lg 5 minit.. siap! p/s: itu bkn biji cili yee.. itu bawang putih yg dah dicincang halus.. nmpk mcm biji cili hahahahaaa ?

 

 

Cubalah buat…..memang rugi kalau tak belajaq buat sebab tersangatlah sedapnya. Cuba buat sebab belum ada org bagi resepi perencah seperti ini sebab saya yang reka cipta cubalah….

SUP SIAM IDASHAHIDA

Bahan perencah sup untuk

ayam 1 ekor atau daging tulang 2 – 3kg

CARA NAK BUAT PERENCAH UNTUK SUP SIAM

Semua bahan bahan dibawah ini hendaklah dikisar halus mulus dengan sedikit sahaja air ( kental)

Cili padi 20-30 biji ( tak pedas sangat sesuai untuk hirup kuah)

Bawang merah 10 Bawang putih

10 Serai 3 btg ambil bahagian yang btg putih sahaja

Lengkuas 1 inci Halia

1 inci Jintan manis

1 sudu kecil Jintan putih

1 sudu kecil Ketumbar

1 sudu kecil Lada hitam

1 sudu kecil Lada putih

1 sudu kecil Garam Gula

1 sudu besar Kiub ayam

1 atau lain lain jenis penyedap rasa

1 sudu besar tepung jagung Air

1 cawan untuk kisar cara buat sup 1.

 

Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar tadi.dah wangi tumisan tadi baru dimasukkan ayam/daging-kacau kacau dalam 10 minit- baru tambah air dan masaklah macam biasa sampai empuk daging /ayam tersebut. Atau

1. rebus dahulu ayam/daging dengan sedikit air sampai mendidih -masukkan bahan perencah’ tadi- biarkan dalam 10 minit- kemudian tambah air- masaklah macam biasa.

2. Bila dah masak sempurna masukkan air limau nipis 1 biji sahaja dan bawang goreng daun sup, daun bawang kedalam periok( jika suka tapi kalau tak masukkan pun tak apa sebab dah sedap.

3. Kalau nak masam lagi masukkan air limau nipis kedalam mangkuk sup anda sebab org lain mungkin berpantang.

4. Nak makan kalau rajin taburlah bawang goreng, daun bawang dan daun sup, lobak masin cincang kedalam sup.

5. Kalau nak makan dengan nasi pun boleh , nak buat makan dengan bihun atau mee , kue teow pun boleh.

6. celur mee atau bihun sekejap. ( sama seperti bihun sup) tapi kalau koe teowtak perlu dicelur sebab dah lembut.

 

Resepi Kerabu Mangga, Ratah Pun Sedap! Bahan-bahan:

Mangga 2 biji* Carrot ?

2 biji* Kacang Bunga kantan# limau nipis (ikut tahap kemasaman yg digemari) Gula ( palm sugar) gula biasa pun boleh Garam Bawang# Cili padi# Udang kering Kalau ada baby tomato ? lagi sedap * sagat Gaul semua.. taraaa siap!