Doa Untuk Anak Menghadapi Peperiksaan
1. Al-Fatihah 7 kali
2. Selawat 7 kali
3. Subhanallah 44 kali
4. Alhamdulillah 44 kali
5. Allahhu Akbar 44 kali
6. Ya Hayyu Ya Qayyum 21 kali
7. Teruskan dengan bacaan doa berikut:
” Ya Allah Ya Hayyu Ya Qayyum,Ya Rahman,Ya
Rahim,Ya Latif,Ya Jabbar,Ya Khaliq,Ya Allah
permudahkanlah anak-anak kami di dalam urusan
mereka dalam menimba ilmu di atas seruan dan
perintah-Mu. Tenangkanlah hati mereka untuk
menerima ilmu-Mu,lapangkanlah jiwa mereka
untuk mengharungi ujian-Mu dan berkatilah
mereka dengan rahmat-Mu.Amin Ya
Rabbalalamin..”

Saban hari saya didatangi ibu-ibu yang kemurungan dan tertekan ketika hamil. Dan ada yang PM dan WhatsApp dengan masalah yang sama. Mereka adalah ibu-ibu yang bersalin secara czer dan mereka terhamilkan anak seterusnya dalam tempoh terdekat. Rata-ratanya bawah setahun.

Dan yang menambahkan kepada beban masalah mereka ialah kesakitan czer belum lagi pulih 100%, sudah terasa ketidakselesaan pada tempat dibedah.

Saya bertanya apakah dahulu di waktu selepas bersalin, mereka berpantang secara elok atau sebaliknya? Jawapannya sama rata iaitu, ‘Tidak’.

Ada kes yang selepas bersalin, akibat terlalu lasak, luka pembedahan terbuka kembali dan perlu dijahit semula. Lalu sepanjang kehamilan tempat luka berdenyut dan rasa tidak selesa.

Ada kes yang langsung tidak menjaga pemakanan ketika berpantang. Semua benda gatal dimakan. Akibatnya, ketika hamil, tempat luka rasa merenyam.

Ada kes yang tidak mengamalkan apa-apa herba untuk membantu luka mudah sembuh. Bila akhir kehamilan, doktor mengesan luka lama sudah merekah dan terpaksa dibedah. Anak keluar tak cukup bulan lalu sekali lagi tidak mampu berpantang kerana selepas bersalin kena berkampung di NICU.

Pelik bila ada yang mengambil ringan tentang soal penjagaan dan amalan ubatan herba untuk orang selepas bersalin secara pembedahan. Dan pelik bila ada pihak yang tidak pernah beranak dan bersalin, beria-ria mengatakan bahawa pantang larang ini semua kolot.

Sedangkan bila ada komplikasi pada ibu yang tidak berpantang, pihak-pihak yang sama juga merungut si ibu tidak pandai menjaga diri dan kandungan.

Kita ini manusia, hamba. Sejauh mana nak merancang pakai implanon, iucd, kondom dan sebagainya, kalau Allah dah berkata Kun Fa Ya Kun, tetap akan menjadi juga. Ia di luar bidang kuasa kita sebagai hamba. Tetapi yang pasti, berpantang itu masih di dalam juradikasi kita sebagai langkah pencegahan agar kehamilan dan proses bersalin yang akan datang, kurang atau tiada komplikasi kronik.

Kepada ibu-ibu yang akan bersalin lebih-lebih lagi yang tahu anda akan dilapah, do your homework. Nasib anda untuk mengelakkan komplikasi ketika bersalin lebih tinggi jika anda menjaga diri dan rahim anda sebaik-baiknya ketika dalam tempoh berpantang.

Ketika saya dibedah buat kali ketiga, saya ingatkan doktor saya akan ikat peranakan saya. Tetapi beliau sendiri beritahu yang previous scar saya nampak ‘cantik’ dan utuh. Disebabkan itu beliau beri saya peluang untuk bersalin lagi 2 kali, secara czer.

Saya tidak pernah memandang remeh amalan berpantang dan perubatan herba selepas bersalin. Saya menjaga diri saya sebaik-baiknya agar saya mampu sihat demi anak-anak dan suami. Ini kerana saya sudah banyak melihat para ibu yang sakit akibat tidak berpantang. Rata-ratanya mengalami mood yang tidak menentu atau terpaksa mengabaikan keluarga kerana tidak selesa dengan tubuh mereka yang sentiasa sakit.

Ramai yang tahu wanita Arab ada yang mampu czer sehingga 8 kali kerana amalan mereka ketika tempoh berpantang kuat dengan pemakanan sunnah terutamanya habatus sauda, kurma, madu, luban, delima dan sebagainya.

Dan Melayu tetap Melayu. Satu-satunya ubat yang serasi dijadikan ubat buat rahim selepas bersalin ialah rempah ratus dan pucuk ulam-ulaman. Jaga diri anda, demi mengelakkan komplikasi bersalin di masa hadapan.

(**)Guna minyak masak pun boleh buat kita jadi cantik? Biar betul? Tapi, macam mana?

(**)Ternyata minyak masak iaitu minyak kelapa tidak hanya berguna untuk keperluaan dapur sahaja. Sebaliknya, bahan semulajadi ini boleh anda manfaatkan dalam ritual kecantikan anda. Pastikan anda menyediakan satu botol khas untuk minyak masak ini di bilik air dan gunakan secara rutin. Kulit bersih bersinar dijamin menjadi milik anda!

(**)Pelembab
(**)Minyak masak atau minyak kelapa mengandungi anti bakteri jahat dan anti kulat yang menyihatkan kulit anda. Jadi, anda boleh menggunakan minyak masak ini sebagai losyen. Lumur badan dan wajah anda secukupnya dengan minyak masak ini, biarkan semalaman. Lakukan secara rutin untuk mendapatkan hasil yang cukup mengagumkan.

(**)Make Up Remover
(**)Selepas ini, anda tidak perlu lagi membeli pembersih make up. Memadai jika anda membersihkan wajah anda dengan minyak masak. Gosok perlahan-lahan permukaan kulit dengan kapas. Sisa-sia mekap akan terhapus bersih olehnya, bahkan solekan daripada bahan waterproof yang sukar dihilangkan pun boleh tanggal. Paling best, selamat tinggal mata panda di pagi hari!

(**)Masker Rambut
(**)Sesudu minyak masak yang masih belum digunakan untuk hujung-hujung rambut yang kering berkhasiat melembabkannya. Sapukan ke rambut dan biarkan selama 10 minit. Tak jadi masalah jika anda membiarkannya semalaman pun kerana ia tidak akan merosakkan rambut.

(**)Peluruh Sel-Sel Kulit Mati
(**)Campurkan gula merah dengan minyak masak tersebut dan gunakan sebagai lulur. Butiran halus daripada gula merah akan mengikis sel-sel kulit mati, dan bersama minyak masak, ramuan ini akan membuat kulit anda menjadi lebih lembab dan bercahaya.

(**)Melembabkan Bibir
(**)Tidak seperti kulit tubuh lainnya, bibir tidak memiliki kelenjar minyak. Jadi, sebab itulah ia mudah sekali kering, apatah lagii ketika cuaca panas terik dan tubuh anda kurang terhidrasi. Untuk mengatasinya, sapukan minyak masak secukupnya untuk menjaga kelembaban bibir anda.

(**)Mengilatkan Kuku
(**)Gosok dengan lembut kuku anda sehingga ke bahagian pangkal kuku dengan minyak masak. Gunakan untuk mengurut bahagian ini agar kuku anda lebih relaks.

(**)Berendam
(**)Ciptakan suasana yang menenangkan dengan menuangkan sesudu makan minyak masak ke dalam tab mandi Anda. Selain rasa tenang, ini juga akan melembutkan kulit. Lebih-lebih lagi jika anda juga menggunakannya sebagai lulur. Gunakan air suam dan biarkan ia bercampur sebati sebelum anda berendam.

Kami ingin kongsikan kepada anda senjata yang paling utama dan berkuasa bagi umat islam lebih-lebih lagi untuk seorang insan yang dianugerahkan gelaran ibu. Tahukah anda, doa seorang ibu itu mampu menembusi langit? Doa yang sangat mudah untuk Allah makbulkan.

Kami tahu, perihal doa ini tidak ada syarat yang utama. Maksudnya, untuk doa anda dimakbulkan oleh yang Maha Kuasa, tidak ada syarat-syarat yang ditetapkan Allah, cukup sekadar ikhlas dan penuh berharap. Tetapi alangkah cantiknya, jika kita memperkemas dan mengamalkan doa-doa yang diambil daripada kalam Allah. Kan? Kalau sukar menghafal dalam bahasa arab, cukup menghafal terjemahan doa tersebut dalam bahasa melayu pun tidak mengapa.

Yang penting apa?

Ikhlas.

Berharap.

1. Doa untuk melembutkan hati anak yang degil
Ibu bapa bolehlah amalkan membaca Surah Ash-Syura ayat 19:
“Allah Maha Lembut takdir-Nya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihan-Nya) terhadap hamba-hamba-Nya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ( menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa”.

Baca doa ini 19 kali pada air dan minta anak tersebut meminumnya. Insya-Allah perangai anak yang degil akan berubah kepada baik dengan izin Allah.

Boleh juga baca doa ini pada ubun-ubun anak itu ketika dia tidur.

2. Doa untuk anak lembut hati, pintar dan soleh

Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200 dari Surah Ali Imran yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu,Ya Qayyum,Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang.

Atau baca Surah al-Fatihah, surah Taha ayat 1 sehingga 5, diikuti doa Nabi Daud sebanyak 3 kali. Doanya, ‘Ya Allah, lembutkanlah hati anakku(sebut namanya), seperti mana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. (sebut namanya).”Kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu,hembuskan pada susu.

3. Doa untuk menangani anak lasak dan nakal

Amalkan ayat 40 dari Surah Ibrahim yang bermaksud: “Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.”

Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud: “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.”

4. Doa supaya anak rajin kerjakan solat

Ibu bapa bolehlah amalkan membaca Surah Ibrahim ayat 40-41.
“Ya Allah Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak-anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhan kami perkenankanlah doaku. Ya Tuhan kami beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab(hari kiamat).

Doa ini seeloknya dibaca selepas solat, atau setiap kali teringatkan anak. Amalkan membaca doa ini InsyaAllah anak-anak akan utamakan solatnya.

5. Doa anak taat perintah Allah

Supaya anak taat perintah Allah boleh amalkan doa ini;

Surah Al-Baqarah ayat 128.
“Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah haji kami dan terimalah taubat kami ini. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.

Amalkan dan bacalah doa ini setiap kali selepas solat.

6. Doa agar anak dengar kata

Amalkan membaca Surah Al-Anbiya ayat 69.
“Kami berfirman, Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatan bagi Ibrahim.

Atau Al-Hasyar ayat 22-24
“Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengurniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, yang memiliki segala keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan. Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, yang mempunyai Hasmaul Husna, bertasbih kepadanya, apa yang ada di langit dan di bumi, dan Dialah Yang Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana.

7. Doa memohon rahmat dan keberkatan

Jika surah-surah di atas telah diamalkan, ibu bapa juga dituntut untuk meminta rahmat dan keberkatan dalam setiap yang dilakukan supaya hasilnya akan lebih baik. Bolehlah amalkan surah di bawah ini.

Surah Al-Imran ayat 8-9
“Mereka berdoa, Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan, sesudah Engkau memberi pertunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami, rahmat dari sisi Engkau, kerana sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi Kurnia. Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia, untuk menerima pembalasan pada hari yang tak ada keraguan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji.

Allah SWT berfirman, “Telah dekat (datangnya) saat itu dan telah terbelah bulan.” (QS. Al Qamar: 1)
Allah SWT memberitahukan tentang dekatnya hari Kiamat dan habisnya usia dunia serta keruntuhannya sebagaimana firman Allah SWT lainnya,

“Telah pasti datangnya ketetapan Allah SWT, maka janganlah kamu memintanya disegerakan.” (QS. An-Nahl: 1).
Dan firman Allah SWT,

“Telah dekat kepada manusia hari menghisab segala amal mereka sedangkan mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling (darinya).” (QS. Al-Anbiyaa’:1).

Dunia Wanita – Banyak hadits yang menjelaskan hal tersebut. Al-Hafizh Abu Bakar al-Bazzar meriwayatkan dari Anas, pada suatu hari Rasulullah SAW berkhutbah di hadapan para sahabatnya. Pada waktu itu matahari hampir tenggelam, yang masih terlihat darinya hanyalah sebagian kecil.

Beliau bersabda:

“Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, tidaklah tersisa dari (usia) dunia ini dari masa-masa sebelumnya melainkan seperti tersisanya waktu dari hari kalian ini dari waktu yang telah berlalu. Dan tidak ada yang dapat kita lihat dari mentari itu kecuali hanya sebagian kecil.

”Ada hadits lain yang menguatkan dan menafsirkan pengertian hadits di atas. Imam Ahmad meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar r.a, ia berkata, “Kami sedang duduk di dekat Nabi SAW saat mentari berada di atas Qu’aiqi’an (salah satu gunung di Makkah berhadapan dengan gunung Abu Qubais) selepas waktu ‘Ashar, maka beliau bersabda:
“Tidaklah usia kalian bila dibandingkan dengan usia orang-orang sebelum kalian melainkan seperti waktu yang tersisa dari siang hari ini dibandingkan dengan waktu yang telah berlalu.” (HR. Ahmad No. 5966).

Imam Ahmad meriwayatkan dari Sahal bin Sa’ad, ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
“Aku diutus sedangkan aku dan hari Kiamat adalah seperti ini.” Beliau berisyarat dengan dua jari, yakni: jari tengah dan jari telunjuk. [HR. Ahmad (No. 22796)]. Hadits ini juga diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dalam ash-Shahiihain.

Imam Ahmad meriwayatkan dari Wahab as-Sawa-i, ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda:
“Aku diutus sedangkan Kiamat seperti jari ini dan jari ini, hampir saja ia (Kiamat) mendahuluiku.”Al-A’masy menggabungkan jari telunjuk dan jari tengahnya [HR. Ahmad No. 18770]. Imam Ahmad meriwayatkan dari Auza’i, “Ismail bin ‘Ubaidillah menyampaikan kepadaku, ia berkata, ‘Anas bin Malik datang kepada al-Walid bin Abdul Malik, al-Walid bertanya, ‘Apa yang pernah engkau dengar dari Rasulullah SAW tentang Kiamat?’ Anas menjawab, ‘Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Kalian semua dan hari Kiamat adalah seperti dua (jari) ini.” (HR. Ahmad (No. 12245).
Firman Allah SWT, “Dan bulan telah terbelah.” Peristiwa ini terjadi di masa Rasulullah SAW sebagaimana yang disebutkan dalam berbagai hadits mutawatir dengan sanad shahih. Peristiwa terbelahnya bulan di masa Rasulullah SAW ini merupakan kesepakatan para ulama dan merupakan salah satu mukjizat besar Rasulullah SAW.

Hadits-Hadits Seputar Peristiwa Terbelahnya Bulan

(Riwayat Anas bin Malik r.a): Imam Ahmad meriwayatkan dari Anas bin Malik, ia berkata, “Para penduduk Makkah meminta Nabi SAW untuk memperlihatkan salah satu tanda kenabian, kemudian bulan pun terbelah dua kali. Anas membaca firman Allah SWT; “Telah dekat (datangnya) saat itu dan telah terbelah bulan.” (HR. Ahmad).

Al-Bukhari meriwayatkan dari Anas bin Malik bahwa penduduk Makkah meminta Rasulullah SAW supaya memperlihatkan tanda kenabian. Kemudian Rasulullah SAW memperlihatkan rembulan terpecah menjadi dua bagian sehingga mereka melihat gua Hira’ di antara keduanya.” [Al-Bukhari (No. 3868)].

(Riwayat Jubair bin Muth’im): Imam Ahmad meriwayatkan dari Jubair bin Muth’im, ia berkata, “Bulan pernah terpecah di masa Rasulullah SAW menjadi dua bagian, satu bagian di atas gunung ini dan bagian lain di atas gunung ini.” Tapi penduduk Makkah berkata, “Muhammad telah menyihir kami.” Mereka juga berkata, “Jika pun Muhammad bisa menyihir kami, akan tetapi dia tidak bisa menyihir semua manusia.” [HR. Ahmad (No. 16750)].

(Riwayat ‘Abdullah bin ‘Umar r.a): Al-Hafizh Abu Bakar al-Baihaqi meriwayatkan dari ‘Abdullah bin ‘Umar tentang firman Allah SWT, “Telah dekat (datangnya) saat itu dan telah terbelah bulan.” Ibnu ‘Umar r.a berkata, “Peristiwa itu terjadi di masa Rasulullah SAW. Rembulan terbelah menjadi dua bagian, satu bagian di depan gunung ini dan bagian lain di belakang gunung ini.” Kemudian Rasulullah SAW bersabda; “Ya Allah, saksikanlah.” Hadits ini juga diriwayatkan oleh at-Tirmidzi dan Muslim.

Akibat Ibu Doakan Anak Benda Tak Elok

“Saya tak tau apa yang tak kena Kak Su… tapi saya memang terkejut dan sedih sangat bila Mak saya cakap kat saya, jangan seronok sangat ada suami yang baik. Nanti suami buat perangai, tinggalkan saya baru saya sedar diri. Sedangkan suami saya layan saya, layan Mak saya dan adik-adik baik saja sejak kahwin lima tahun dulu sampai la sekarang ni…”

Ya benar, banyak kes ibu yang suka doa sudut negatif pada anak sendiri. Mungkin kerana cemburu dan sakit hati lantaran si anak bahagia bersuami sedang si ibu ditinggalkan suami sejak anak-anak masih kecil tapi menurut si anak, ayahnya bertanggungjawab memberikan nafkah kepada dirinya dan adik-adik.

Persoalannya, bila berdepan keadaan sebegini, apa yang boleh si anak lakukan?

Saya akui dan yakin semua maklum betapa seorang ibu wajib dihormati, tidak boleh disakiti malah tidak boleh dikecilkan hatinya. Terdapat banyak ayat al-Quran yang menjelaskan kewajipan tersebut antaranya dalam surah Lukman ayat 14 bermaksud: “Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapa mu dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).”

Jelas diakui kehebatan seorang ibu yang wajib dihormati dan menjadi kesalahan besar jika hatinya disakiti. Namun, kedudukan dan darjat tersebut bukan sebagai satu kuasa sebaliknya merupakan satu amanah dan juga tanggungjawab. Tanggungjawab untuk mengasuh si anak sejak kecil, kemudian bersama suami pula untuk mendidik dan membimbing si anak menjadi insan berguna untuk diri sendiri, ibu bapa, masyarakat dan agama. Termasuklah juga tanggungjawab untuk memastikan si anak sentiasa kekal dalam redha Allah Taala dengan mendahulukan redha anda sebagai ibunya kepada si anak.

Malangnya, ada ibu yang menyisihkan si anak kerana cinta baru tatkala ayah si anak membuat onar. Dek kerana mengikut perasaan, si anak tidak dipedulikan, dibiarkan menguruskan diri sendiri, tanpa perhatian, tanpa belaian sedangkan tika itu si anak amat memerlukan perhatian si ibu kerana si ayah telah gagal melaksanakan tanggungjawabnya. Ada kes pula, si ibu menjadikan si anak sebagai tempat melepas kemarahannya buat suami. Ibu apakah yang sanggup berkelakuan sebegini? Sedangkan ibu binatang pun sayangkan anaknya sendiri.

Martabat

Ada soalan: “Kenapa saya saja kena ingat tanggungjawab saya tapi dia boleh buat tak tau?”

Jawapan mudah dan ringkas: “Kerana anda adalah ibu dan anda bukan ayah.” Ibu diberikan martabat yang tinggi berbanding ayah. Dalam satu hadis, ketika seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w mengenai individu yang perlu dihormati, Rasulullah s.a.w mengulangi tiga kali menyebut ibu kemudian di tempat keempat, barulah disebut ayah.

Mengikut hukum syarak dan undang-undang juga, si ibu lebih berhak ke atas hak jagaan si anak jika ditakdirkan berlaku perceraian di dalam perkahwinan. Dua fakta ini menjadi bukti dan tanda, anak lebih memerlukan ibunya berbanding si ayah.

Ada luahan ibu; anak tak guna; anak kurang ajar; anak tak kenang budi; malah ada ibu yang sanggup mendoakan malapetaka untuk si anak; matilah kau; aku tak redha hidup kau kat dunia; celakalah hidup kau dan macam-macam lagi.

Kenapa perlu bertindak sedemikian? Sebagai ibu; anda sepatutnya mendoakan yang terbaik untuk anak-anak. Biar anak-anak tidak mendengar kata atau melawan cakap; jangan mengherdik atau mencaci maki mereka. Jangan paksa anak-anak hormati anda sebaliknya tunjukkan kepada anak-anak keperibadian anda yang selayaknya sebagai ibu yang wajar dihormati.

Berusaha untuk memaafkan setiap kesilapan anak anda biarpun si anak belum memohon maaf. Ada tikanya; si anak tidak berniat untuk menyakiti malah tidak sedar; telah menyakiti hati anda. Kasihanilah dan sayangilah anak anda!

Kesilapan anda menurut kata hati yang kecewa boleh memusnahkan hidup anak anda, bukan saja di dunia tetapi juga di akhirat nanti. Gunakanlah kuasa yang Allah anugerahkan kepada anda untuk membahagiakan anak anda, insya-Allah mampu membahagiakan anda juga; andai anda berdoa memohon kepadaNya!!

SUP AYAM….SENANG NAK BUAT…

Salam tengah hari, dah makan?…Mat belum lagi, rasa belum ada resa nak makan. Tekak ni kan memang nak makan sup ayam, yang ringan2 je. Tapi kan kalau ayam kampung lagi sedap, walaupun nampak keding jee, khasiat dia banyak, cuma kalau ayam kampung yang bebas2 ni, kalau nak sembelih, kena tangkap dan kurung 3 hari, kita kasi makan jagung, kira bagi dia menyucikan diri, yelah ayam kampung kan bebas, segala benda dia sapu, pantang nampak, dah nama pun ayam. Seingat mat lah berpuluh kali dah letak resipi sup ayam dalam ni, tapi mat masak tak de ikut satu yang tetap, ikut apa yang aku rasa ok masa tu, cuma kalau kek, biskut dan muffin, kita kena lah ikut secara beradap, kang kalau tak jadi….salah kan resipi, salah kan mat gebu…huh…aku merajuk kang…haha…

BAHAN-BAHANNYA 🙂
1 ekor ayam, anggaran 1.2 kg
3 – 4 biji kentang
1 kiub ayam “maggi (optional)
1/2 inci lengkuas, dititik
1 pokok daun sup, kerat 3
1 camca besar bawang goreng
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

BAHAN KISAR HALUS 🙂
2 camca besar ketumbar
3/4 camca teh jintan halus
3/4 camca teh jintan kasar
1 1/2 camca teh lada hitam biji
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN TUMIS 🙂
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
6 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA 🙂
1.Ayam dipotong pada saiz sederhana, selalu untuk sup ayam dipotong kecil sedikit, cuci bersih, toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap biji (bergantung pada saiz kentang), cuci dan rendam. Ketepikan.

2.Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan goreng hingga harum, tambah lengkuas dan bahan kisar halus. Masak hingga pecah minyak. Masukkan ayam dan kentang (toskan dahulu), gaul rata dan biar ayam kecut.

3.Tuang air secukupnya (anggaran 2+ liter), masukkan daun sup yang dikerat 3 dan 1 camca besar bawang goreng. Tambah sedikit garam dan biar mendidih. Kemudian kecilkan api dan biar masak perlahan. Tambah kiub ayam, jika guna. Kacau rata.

4.Bila kentang empuk dan ayam masak, tambah garam secukup rasa. Boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng. Boleh dimakan begitu sahaja atau dengan nasi, ketupat, mee hoon, mee kuning dan roti..ikut suka hati koo orang yeaa….

Saintis Temui Cara Baru Masak Nasi Yang Kurangkan 50% Kalori. Bagaimana?
BY ZAIDI AZIZ — 05 MAY 2016
Sekarang tidak perlu elak lagi makan nasi.

Cover image via kevinzahri.com

0 READS
Sedia maklum, nasi adalah makanan ruji masyarakat kita. Ia bukan saja mudah untuk didapati malah sesuai dimakan dengan apa jenis masakan. Makanlah dengan lauk apa sekalipun, pasti akan tetap berselera!
C7f5
Image viawww.patronsgroup.com
Namun, kalau diperhatikan kini sesetengah masyarakat Malaysia juga cuba mengelak daripada memakan nasi kerana dikatakan mengandungi kalori yang tinggi. Selain itu, pengambilan nasi yang banyak juga boleh memudaratkan kesihatan dan menyebabkan penyakit serius seperti diabetes.
Tetapi tahukah anda baru-baru ini, para saintis telah menemui cara baru memasak nasi yang boleh merendahkan kalori yang terkandung di dalamnya?
4e15
Sudhair James.
Image viaThe Washington Post
Seorang pelajar sarjana muda di Kolej Sains Kimia di Sri Lanka, Sudhair James bersama mentornya telah menemui cara baru untuk memasak nasi yang boleh mengurangkan kalori sebanyak 50 peratus.

Bukan itu saja, cara tersebut juga mampu memberi beberapa manfaat kesihatan terhadap tubuh badan manusia. Cara ini adalah manipulasi kimia ringkas yang melibatkan beberapa langkah mudah yang juga cukup senang diamalkan.

Sedikit berbeza dengan cara memasak nasi biasa, air terlebih dahulu perlu dididihkan dan ia perlu dimasak di atas dapur menggunakan api.

“Caranya mudah, apabila air mendidih, sebelum menambah beras mentah, anda perlu menambah minyak kelapa kira-kira 3 peratus daripada berat beras yang anda akan masak,” kata Sudhair James, yang membentangkan kajian awal beliau dalam Mesyuarat Negara & Ekspo Persatuan Kimia Amerika.

Beliau berkata lagi, setelah siap dimasak, biarkan ia di dalam peti sejuk selama 12 jam sebelum dihidangkan.
Mungkin ramai yang tertanya-tanya bagaimana ia berlaku? Untuk memahami apa yang berlaku, anda perlu memahami sedikit mengenai konsep kimia makanan.
Tidak semua kanji terhasil sama. Sesetengah daripadanya dikenali sebagai digestible starch, yang mana mengambil hanya sedikit masa untuk dihadam. Ia akan bertukar dengan menjadi glukosa, dan kemudian glikogen setelah dihadam.

Sementara itu, kanji yang dipanggil resistant starch mengambil masa yang lama untuk diproses oleh badan. Ia tidak bertukar menjadi glukosa atau glikogen kerana kita tidak mempunyai keupayaan untuk mencernanya.
Menurut Profesor Dr. Pushparajah Thavarajah yang merupakan penyelia kepada penyelidikan tersebut, jika digestible starch dalam sesuatu seperti nasi kukus boleh dikurangkan, maka jumlah kalori nasi tersebut juga boleh dikurangkan
08d2
Image viahealth.liputan6.com
James dan Thavarajah menguji lapan resipi yang berbeza pada 38 jenis nasi yang ada di Sri Lanka. Apa yang mereka dapati adalah bahawa dengan menambah lipid (minyak kelapa) sewaktu memasak nasi, dan kemudian menyejukkannya serta-merta selepas ia siap dimasak, ia dapat mengubah composition nasi tersebut menjadi lebih baik.

“Minyak ini berinteraksi dengan kanji beras dan mengubah bentuknya, ” kata James kepada The Washington Post semasa ditemuramah.

Tambahnya lagi, proses menyejukkan nasi tersebut mempercepatkan penukaran kanji. Hasilnya adalah hidangan menjadi lebih sihat , walaupun anda memanaskan ia semula.

SUMBER: The Washington Post

Hapuskan Kesan Kuning Bawah Ketiak Dengan 2 Bahan

Biasanya kalau guna deodorant, baju mesti jadi mangsa. Tambah pula kalau anda pakai baju warna putih, lagi berisiko. Bahan deodorant akan melekat dan jadikan baju di bahagian ketiak anda berwarna kuning.

Inilah yang akan rosakkan penampilan anda, nak angkat tangan pun agak segan. Kadang walau dicuci, kesan kuning tetap ada.

Ok, kali ini anda mungkin boleh guna cara yang sangat mudah untuk hapuskan kesan kuning di baju. Hanya satu bahan iaitu sediakan cuka!

Cuba semak sini caranya…

1. Campurkan cuka makan dan air dengan menggunakan nisbah 3:1.

2. Kemudian ambil campuran cuka dengan span kering dan gosokkan di bahagian kesan kuning.

3. Biarkan lebih kurang 5 minit. Kemudian bilas dengan air panas.

4. Agak nampak masih kurang bersih, ulangi cara yang sama.

5. Jika masih kurang bersih, rendam bahagian yang kuning dalam air cuka.

6. Kemudian anda boleh mencuci baju seperti biasa dengan sabun dan terus keringkan seperti biasa. Selamat mencuba!

Inilah 8 Alasan Untuk Gunakan Baking Soda Untuk Dapatkan Kulit Indah Dan Rambut Berkilau,,??

Baking-soda-skin.

Menggunakan ubat buatan sendiri yang tepat dapat membantu Anda mencapai keindahan keseluruhan. Sungguh menakjubkan bahwa hanya satu bahan dapat memberikan Anda rambut yang indah, theeth dan kulit, dan bahan ini baking soda.

Hal ini umumnya diketahui bahwa baking soda adalah produk kecantikan yang paling murah yang bisa digunakan untuk terlihat cantik, dan itu adalah bahan yang paling umum di dapur. Dalam rangka untuk menyingkirkan infeksi kulit dan untuk menghilangkan kotoran menumpuk di kulit, Anda harus menggunakan baking soda karena terkenal dengan antibakteri dan sifat penyembuhan.

Berikut adalah beberapa obat buatan sendiri yang menakjubkan dari baking soda yang akan membantu Anda untuk memiliki kulit yang lebih sehat, rambut dan gigi.

1. Baking Soda Rambut treatme nt
Mencoba metode ini untuk menjaga rambut Anda bersih dan sehat. Menggunakan baking soda perawatan rambut akan membantu Anda menyingkirkan rambut berminyak.
Hal yang Anda butuhkan:
Shampoo – 2 sdm
Baking soda- 2 sdm
Proses:
Masukan 1 sdm baking soda dalam mangkuk kecil.
Tambahkan 2 sdm sampo biasa untuk itu.
Mencampur dua bahan dengan baik dan menerapkan campuran pada kulit kepala Anda. dan rambut menggunakan jari Anda.
Pijat kulit kepala dengan baik dan kemudian memungkinkan untuk tetap fo 10 menit.
Cuci rambut Anda dengan air hangat dan sampo biasa
Setelah proses tersebut, rambut Anda akan terlihat segar dan bersih. Untuk tetap bersih, menggunakan obat ini sekali dalam seminggu.
2. Baking Soda UNTUK Teeth Whitening
Dengan menggunakan baking soda Anda akan mendapatkan theeth putih berkilau. Untuk memutihkan theeth Anda dalam waktu singkat, menggunakan obat ini seperti yang diberikan di bawah ini.
Hal yang Anda butuhkan:
Air 2-3 sdm
Sebuah garam sejumput od
1 sdm baking soda
Proses:
Dalam 2-3 sendok makan air tambahkan 1 sdm baking soda.
Dalam campuran menambahkan sedikit garam dan membuat pasta tebal itu
Lembut menghapus noda pada theeth Anda dengan menyikat mereka dengan pasta kental.
Untuk mendapatkan theeth putih, menggunakan solusi ini dua kali seminggu dan juga menyingkirkan bau mulut.
3. Gunakan Baking Soda Untuk Dapatkan Lembut Tangan
Baking soda akan membantu Anda mendapatkan kuku mengkilap dan tangan lembut. Hanya menerapkan kombinasi air dan baking soda untuk beberapa waktu di tangan Anda dan kuku. Setelah 5 menit, bersihkan kulit dengan kain basah. Ulangi proses ini dua kali seminggu untuk mendapatkan tangan lembut.
4. Baking soda untuk pengelupasan kulit
Baking soda adalah solusi terbaik jika Anda ingin Ged menyingkirkan kulit mati dari wajah Anda. Obat ini akan membuat Anda terlihat segar dengan menghapus lembut sel kulit mati dan akumulasi kotoran dari kulit.
Hal yang Anda butuhkan:
Air 1 sdm
Baking soda 2 sdm
Proses:
Tambahkan air dalam baking soda dan membuat pasta kental.
Oleskan campuran tersebut pada kulit Anda dan pijat itu dalam gerakan melingkar
Cuci kulit setelah 2 menit dengan air dan menerapkan pelembab pada kulit Anda.
Untuk menjaga kulit Anda bersih dan jelas, ulangi obat ini seminggu sekali.
5. Melembabkan siku dan lutut Dengan Baking Soda
Dengan menggunakan baking soda, kulit kasar dan kering dapat diobati dengan benar. Bagian terburuk dari kulit kita adalah pada siku dan lutut kita. Hal ini penting untuk menjaga ini bagian dari kulit kita terhidrasi sepanjang waktu. Tambahkan 1 sdm baking soda untuk pelembab sebelum mengaplikasikannya pada kulit. Dengan cara ini, kulit ini akan terhidrasi untuk waktu yang lama dan itu akan menjadi sangat lembut.
6. Baking Soda Untuk kaki Lelah
Gunakan baking soda untuk memperlakukanku kaki Anda dan Anda akan merasa santai. Menggunakan obat ini setelah hari yang menegangkan wil mendapatkan sebuah felief instan.
Hal yang Anda butuhkan:
3-sdm baking soda
1 gelas air
Proses:
Tambahkan 3 sdm baking soda ke dalam 1 gelas air
Rendam kaki Anda selama 10 menit dalam larutan
Setelah itu, cuci air hangat kaki Anda engan
Hanya dalam beberapa menit Anda akan merasa segar dan stres gratis.
7. Baking Soda Untuk Scent Lebih Baik
Baking soda adalah parfum cukup efisien yang dapat Anda gunakan untuk mendapatkan bau pleasent di sekitar Anda
Hal yang Anda butuhkan:
Air-satu bak mandi penuh
½ baking soda
Proses:
Dalam mandi penuh pengaya air ½ baking soda
Mencampurnya dengan baik dengan tangan sidik dan aduk hingga
Rendam tubuh Anda dalam air selama 10 menit dan tepuk itu kering
Ini akan membantu Anda untuk menyingkirkan smeel unpleasent dan meringankan kulit hitam di bawah lengan
8. Baking Soda Untuk Jerawat
Solusi sempurna untuk masalah kulit seperti jerawat, jerawat dan kheads hitam baking soda. Proses ini dengan baking soda untuk mengobati jerawat sangat sederhana hanya ikuti langkah-langkah di bawah ini.
Menipiskan yang Anda butuhkan:
1-2 bola kapas
jus lemon 1 sdm
2 sdm baking soda
Proses:
Dalam dua sdm baking soda tambahkan 1 sdm jus lemon
Mencampur dua bahan dengan baik dan rendam bola kapas
Terapkan solusi dengan balss kapas pada daerah yang terkena
Biarkan tetap lebih malam dan mencuci muka di pagi hari
Terapkan solusi ini secara teratur dan akan memberikan bantuan dari jerawat dan kulit yang halus.
Sekarang ketika Anda tahu bagaimana menggunakan baking soda untuk mendapatkan rambut sehat, kulit dan theeth, menggunakan obat ini secara teratur agar tetap dan memiliki kulit yang indah dan rambut

Mengapa Anak Berumur 2 Tahun Mencampak Barang, Menendang & Menjerit?

Ada sesuatu mengenai anak berusia 2 tahun ni. Mereka hidup di dalam dunia mereka sendiri. Mereka belum betul-betul faham dunia orang dewasa.

Mereka nampak berakhlak buruk, campak barang, makan merata-rata, tendang dan jerit jika mereka tidak dapat apa yang mereka kehendaki.

Oleh itu bila orang dewasa tidak faham, mereka menuduh anak-anak kecil yang belum faham dunia ini dengan perlbagai tuduhan kepada ibu bapa mereka. Malah ada juga ibu bapa yang kerana tidak ada ilmu mengenai perkembangan anak-anak marah berlebihan akan anak-anak ini.

Lantaran itu anak-anak ini semakin keliru dan semakin masuk ke dalam ‘dunia’ dia. Jadilah anak ini membesar dengan keadaan begitu walaupun sudah berusia 4-5 tahun masih di dalam dunia yang sepatutnya hanya untuk anak yang berusia 1.5 tahun – 3 tahun.

Fahamilah jika anak pada usia ini nampak macam berakhlak buruk… ingat itu bukan akhlak dia, itu adalah dia sedang mempelajari dunia dan bagaimana untuk berakhlak mulia.

Maka tunjukkan kepadanya dengan sabar. Jika dia menjerit, ambil tangan dan letak pada bibirnya memberi tanda tidak perlu menjerit. Jika ada masa bawa dia keluar untuk dia boleh bermain dan menjerit.

Jika dia makan bersepah, maka letakkan tempat yang membolehkan dia makan di kawasan itu sahaja. Letak di kerusi baby atau sepertinya.

Jika dia menendang, ambil lembut kakinya dan beritahu bahawa tidak perlu menendang jika mahukan sesuatu.

Ajar dia untuk mengatakan ya atau tidak. Dan belajarlah bertanya seperti meminta izin sebelum dia melakukan sesuatu kepadanya.

Contoh, jika mahu memandikan dia. Katakan, ‘sayang mama nak mandikan sayang, ya’ dan biar dia boleh memilih. Jika dia kata ya, maka bawalah dia mandi dengan gembira. Jika dia mengatakan ‘no’ maka teruskan pujuk dan buat sesuatu yang menarik dibilik mandi.

Bila anak-anak kecil ini sudah belajar mengatakan yes atau no, sebagai tanda mereka boleh memilih serta ibu bapa menghormati perasaannya, maka situasi anak-anak itu menjerit, menendang, makan bersepah dan sebagainya akan cepat berhenti dan anda akan melihat anak-anak 4-6 tahun yang mudah dibimbing.

Sumber: Ibu Rose
Mengapa Anak Berumur 2 Tahun Mencampak Barang, Menendang & Menjerit?

Amal Minum Air Sejuk atau Air Panas, Mana Satu Lebih Baik?

Minum air sejuk terutama berais memang menyejukkan tekak terutama pada hari panas terik. Tapi ramai yang mengamalkan pantang minum air ini kerana dikatakan tak elok untuk kesihatan. Betulkah?

Sebenarnya minum air sejuk juga baik untuk tubuh tapi haruslah pada waktu yang sesuai. Berikut dikongsi kebaikan minum air sejuk dan waktu yang tepat untuk anda mengambilnya agar bermanfaat pada kesihatan tubuh.

Selepas bersenam
Sewaktu bersenam, suhu tubuh akan meningkat dan minum air yang sejuk akan menurunkannya kembali.

Melawan panas
Minum air sejuk terutama pada musim panas disarankan bagi kesihatan tubuh. Air sejuk diserap dengan cepat oleh tubuh dibanding air panas.

Membantu menurunkan berat badan
Kunci penurunan berat badan adalah menaikkan kadar metabolime tubuh agar dapat membakar kalori lebih banyak lagi.

Antara cara paling berkesan untuk tujuan ini adalah minum atau mandi air sejuk, ia dapat meningkatkan metabolisme tubuh.

Jangan minum air sejuk bila…
Elak minum air sejuk ketika sedang makan. Minum air sejuk semasa makan atau selepas makan akan menyebabkan tubuh membuang banyak tenaga untuk meningkatkan suhunya. Ia akan melambat pencernaan yang hujungnya berkait dengan masalah lemak pada perut.

Minum air panas pun banyak manfaatnya

Tak lengkap jika tak huraikan tentang manfaat minum air panas atau suam yang mana cukup baik diamalkan.

http://support.karangkraf.com/editorial/vk/TAHUN%202016/April/28/pans.jpg

Mempercepatkan pencernaan
Menurut perubatan Ayuverda dan masyarakat Cina kuno, sebaiknya minum segelas air suam pada pagi hari. Ia akan mengaktifkan sistem pencernaan dan mencegah masalah pada perut.

Mengeluarkan racun dari tubuh
Minum air suam juga membantu mengeluarkan toksin dari tubuh selain membersihkan tubuh dan mencegah jerawat serta masalah kulit.

Untuk menambah khasiatnya, tambah perahan jus lemon dalam segelas air suami dan minum setiap pagi.

Melancarkan pernafasan
Air panas juga baik bagi mereka yang memiliki masalah pada saluran pernafasan. Air ini membantu pengeluaran lendir di saluran pernafasan.

Mengurangkan rasa sakit
Sewaktu air panas mengalir dalam aliran darah, ia sekali gus berfungsi sebagai penghilang rasa sakit semula jadi.

Jadi jika mengalami sakit pada sendi atau perut kerana haid, segelas air hangat dapat membantu mengurangkannya.

Cara Tahajud (Hampir) Setiap Hari

Assalamualaikum. Aku nak share cara aku buat untuk bangun tahajud boleh dikatakan hampir setiap hari. Semoga bermanfaat. Mudah-mudahan ada ganjaran Allah bagi kat aku atas sharing ini. Sebelum itu, aku nak cerita sikit kenapa aku “terjebak” nak tahajud. Sebabnya—aku rasa bersalah dengan Allah. Kalau time ada test atau kuiz, aku boleh je paksa diri bangun awal pagi. Tapi kalau takda, liat nak bangun. So, aku rasa aku dah “pergunakan” Allah untuk dunia aku je. Rasa malu weyh. Time susah baru sibuk aku nak bangun awal. So dari situlah aku terdetik nak tahajud/qiam. Ini yang aku buat. Maaf kalau panjang.

1. DOA
Aku mintak Allah bagi aku kekuatan untuk bangun awal pagi setiap hari. Lepas solat fardu atau masa bila-bila aku teringat aku mintak. Dan aku mintak Allah bagi kekuatan sepanjang masa—waima aku punya iman tengah menaik atau menurun, aku mintak jugak Allah bagi aku istiqamah untuk tahajud.

2. QAILULLAH
Ini kalau takda kelas tengahari. Aku akan mintak: Ya Allah aku niat nak qailullah sebab aku nak bangun awal pagi. Bangunkan aku Ya Allah. Hilangkan kelesuan, kepenatan supaya aku kuat untuk beribadah pada Kau Ya Allah.

3. MAKANAN
Seelok-eloknya, makan malam awal. Before 7pm. Elakkan makan berlebihan pada waktu malam. Nanti terasa penat nak bangun.

4. SEBELUM TIDUR
Biasanya selepas Isyak, aku akan baca As-Sajdah, Al-Mulk and 3 Qul. Around 30 min. Time nak baring atas katil itu, istighfar, zikir fatimah, selawat, ayat kursi, dan ambik masa kejap untuk bersyukur pada Allah. Contohnya, aku akan cakap, Ya Allah, terima kasih atas nikmat yang Kau bagi aku pada hari ini. Redailah, berkatilah dan ampunilah kehidupan aku pada hari ini. Maafkan semua orang. Dan sila mengucap dua kalimah syahadah. Serta niat nak bangun tahajud dan doa sebelum tidur. Kalau tak dapat bangun at least, insha Allah ada pahala kita nak usaha bangun itu.

Ini je yang biasanya aku buat. Mungkin ada ramai lagi yang ada tips2 yang lagi baik dan lagi lama dah bangun tahajud daripada aku. Aku pun beginner jugak. Jujurnya, mulanya memang susah. Aku mengaku, kadang-kadang ada tertinggal. Dan rasa menyesal sangat—sebab dah terbiasa tetiba tertinggal. Mungkin tips ini sukar diaplikasi kepada semua orang mungkin atas faktor perbezaan kos pengajian atau masala-masalah lain. Insha Allah kalau ada kesempatan, aku share kesan aku tahajud/qiam pada diri aku. Memang ada perbezaannya. Byeee.

Kecilkan Perut Buncit Dengan Air Kunyit

(*)Kunyit merupakan bahan yang sangat penting dalam masakan. Selain warna dan rupa bentuknya, khasiat dan kelebihan kunyit sangat-sangat menakjubkan. Jika dahulu kunyit hanya dianggap sebagai herba, kini kunyit diketahui mampu menandingi ubat-ubatan moden kerana ia mempunyai bahan penyembuh yang tidak mengandungi kesan sampingan.

(*)Rahsia penawar kunyit ini ialah daripada warna kuningnya, yang dikenali sebagai ‘curcumin’. Menurut Professor Gerard Bodeker, pengkaji herba dari Universiti Oxford, United Kingdom berkata kunyit adalah salah satu ubatan penyakit terbaik di dunia. Ia telah lama digunakan secara meluas terutamanya di beberapa negara di Asia.

Khasiat Kunyit

(*)Sebagai agen antiseptik dan antibakteria semula jadi dan berguna dalam pembasmian luka.
(*)Boleh menghalang dan memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer dengan menghapuskan penumpukan plak di dalam otak.
(*)Jika digabungkan dengan kubis bunga, ia terbukti dapat mencegah kanser prostat dan menghentikan pertumbuhan kanser prostat serta merta.
(*)Membantu dalam metabolisme lemak dan mengurangkan berat badan.
(*)Menghalang kanser payudara daripada merebak ke paru-paru.
(*)Anti-radang yang bekerja tanpa kesan sampingan.
(*)Mengurangkan risiko leukemia terhadap kanak-kanak.
(*)Boleh mencegah daripada berlaku dalam pelbagai bentuk kanser yang berbeza.
(*)Menghentikan pertumbuhan saluran darah baru di dalam tumor barah
(*)Membantu dalam pembentukan semula kulit yang rosak.

Khasiat Air Kunyit

Membuang Racun Dalam Badan
(*)Pengambilan air kunyit secara rutin mampu membantu proses ‘detox’ di dalam tubuh. Kunyit mempunyai kemampuan untuk mengeluarkan racun di dalam tubuh sehingga tubuh anda menjadi lebih sihat.

Mengawal Berat Badan
(*)Bagi anda yang ingin menjaga berat badan, amalkan meminum air kunyit. Minuman ini mampu menekan nafsu makan anda sehingga anda dapat mengatasi keinginan untuk menjamah makanan secara berlebihan.

Menyembuhkan Infeksi Tekak
(*)Kunyit memiliki sifat anti bakteri sehingga mampu membunuh bakteri penyebab infeksi. Kunyit juga mampu membersihkan rongga tekak anda.

Ubat Penahan Sakit
(*)Selain memiliki sifat anti bakteri, kunyit juga memiliki sifat anti inflamasi. Sehingga minuman ini mampu menghilangkan rasa sakit atau lenguh-lenguh di tubuh.

Menyembuhkan Infeksi Kulit
(*)Infeksi kulit kerana luka bakar, cedera atau terdedah sinar matahari secara berlebihan dapat disembuhkan dengan rutin meminum air kunyit. Ia disebabkan kerana sifat anti inflamasi di dalam kunyit.

Mencerahkan Kulit
(*)Disebabkan kunyit mampu menghilangkan racun di dalam tubuh, maka hal ini juga akan memberikan kesan positif bagi kulit. Apabila anda rajin minum air kunyit, jadi anda akan memiliki kulit yang bersih dan cerah.

Info Ekstra!

(*)Minum ramuan kunyit air kunyit secara rutin merupakan salah satu tips mengecilkan perut tanpa bersenam. Di dalam ramuan ini, terkandung kurkumin, vitamin C, minera dan minyak atsiri yang bermanfaat untuk menjaga kesihatan dan melangsingkan tubuh. Kunyit sangat bermanfaat sebagai antioksidan, antibakteri dan meningkatkan metabolisme tubuh.

(*)Pengambilan air kunyit secara teratur dapat mengurangkan timbunan lemak dalam tubuh. Cara membuat ramuan ini sangat mudah. Ambil kunyit hidup sebesar ibu jari dihaluskan dan dimasak dengan dua gelas air. Setelah mendidih, kemudian ditambahkan air asam jawa dan gula merah. Campuran tersebut dimasak hingga tinggal setengahnya dan boleh diminum ketika panas ataupun sejuk.

Gula Bukan Sekadar Maniskan Makanan Tapi Boleh Hilangkan Stretch Mark

Permasalahan stretch mark bukan hal pelik bagi wanita. Masalah stretch mark boleh terjadi kerana kegemukan atau setelah proses melahirkan. Stretch mark boleh timbul di perut, payudara, paha, pinggul, dan lengan. Pada umumnya stretch marks timbul pada tubuh yang memiliki timbunan lemak yang banyak.

Banyak cara untuk menghilangkan stretch mark antaranya dengan pergi ke salon kecantikan. Untuk menghilangkan stretch mark memerlukan jumlah wang yang tidak sedikit. Namun anda tidak perlu risau kerana ada cara alami yang boleh anda lakukan dengan menggunakan gula.

Berikut adalah cara membuat ramuan untuk menghilangkan stretch mark…

Bahan:
Gula
Minyak Almond
Air lemon

Cara Membuat:
1. Campur semua bahan ke dalam mangkuk. Kacau hingga rata.

2. Sapu ramuan tersebut pada bahagian tubuh yang mengalami stretch mark dan bahagian tubuh yang lain.

3. Lakukan dengan cara mengurut secara perlahan-lahan.

4. Boleh amal setiap hari sebelum mandi.

5. Untuk mendapatkan hasil yang baik, lakukan rutin selama sebulan.

Macam mana, mudah sekali bukan? Selamat mencuba kaum wanita